МІНІСТЕРСТВО ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ І ТОРГІВЛІ УКРАЇНИ
НАКАЗ
Про затвердження Методичних рекомендацій з питань методологічного забезпечення складання середньо- та довгострокових стратегічних планів розвитку державних підприємств, державних акціонерних товариств та господарських структур
На виконання пункту 110.1.1 Національного плану дій на 2013 рік щодо впровадження Програми економічних реформ на 2010-2014 роки "Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава" ( 128/2013 ), затвердженого Указом Президента України від 12.03.2013 № 128, НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Методичні рекомендації з питань методологічного забезпечення складання середньо- та довгострокових стратегічних планів розвитку державних підприємств, державних акціонерних товариств та господарських структур, що додаються.
2. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
Виконуючий обов'язки Міністра
А. А. Максюта
ЗАТВЕРДЖЕНО Наказ Міністерства економічного розвитку і торгівлі України 14.08.2013 № 971
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ з питань методологічного забезпечення складання середньо- та довгострокових стратегічних планів розвитку державних підприємств, державних акціонерних товариств та господарських структур
1. Загальні положення
1.1. Ці Методичні рекомендації розроблені відповідно до Законів України "Про управління об'єктами державної власності"( 185-16 ), "Про державне прогнозування та розроблення програм економічного і соціального розвитку України"( 1602-14 ), Національного плану дій на 2013 рік щодо впровадження Програми економічних реформ на 2010-2014 роки "Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава"( 128/2013 ), затвердженого Указом Президента України від 12.03.2013 № 128, Державної програми активізації розвитку економіки на 2013-2014 роки( 187-2013-п ), затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 27.02.2013 № 187.
1.2. Методичні рекомендації підготовлені з метою методологічного забезпечення реалізації повноважень суб'єктів управління щодо розроблення та затвердження стратегічних планів розвитку державних підприємств, державних акціонерних товариств та господарських структур, управління корпоративними правами або контроль за діяльністю яких вони здійснюють.
1.3. Ці Методичні рекомендації мають інформаційний, рекомендаційний, роз'яснювальний характер та не є обов'язковими.
1.4. У цих Методичних рекомендаціях терміни вживаються в такому значенні:
SWOT-аналіз — аналітичний інструмент оцінки стратегічного становища суб'єкта господарювання, його внутрішнього потенціалу (сильних та слабких сторін), можливостей та загроз зовнішнього середовища;
ключові показники ефективності діяльності (цільові індикатори) — показники, за допомогою яких оцінюється досяжність цілей під час стратегічного планування;
стратегічне планування — процес визначення стратегічних цілей, а також завдань суб'єктам господарювання щодо їх розвитку, методів і способів досягнення цих цілей відповідно до пріоритетів державної політики, який включає етапи розроблення, затвердження, виконання, контролю, коригування та оцінки виконання стратегічного плану;
стратегічний план розвитку — документ, який визначає стратегічні цілі та завдання економічного та соціального розвитку діяльності суб'єктів господарювання на середньо- та довгостроковий періоди;
суб'єкт господарювання — державне підприємство, державне акціонерне товариство, господарська структура, управління корпоративними правами або контроль за діяльністю яких здійснюють суб'єкти управління;
суб'єкт управління — Кабінет Міністрів України, міністерства, інші органи влади, Фонд державного майна, Національна академія наук, галузеві академії наук, які відповідно до законодавства уповноважені здійснювати управління суб'єктами господарювання.
1.5. Метою стратегічного планування є підвищення ефективності фінансово-господарської діяльності суб'єкта господарювання, оптимізація використання ресурсів та їх концентрація на найбільш перспективних і значущих напрямах його розвитку.
1.6. Стратегічні плани розвитку не розробляються для малих підприємств, суб'єктів господарювання, що перебувають у процедурі банкрутства, а також стосовно яких прийнято рішення про приватизацію, реорганізацію (реструктуризацію) чи передання в комунальну власність.
1.7. Середньострокові стратегічні плани розвитку розробляються строком на п'ять років, а довгострокові — строком на десять років.
1.8. Під час розроблення стратегічних планів розвитку враховуються документи державного стратегічного планування, програмні документи в окремих галузях економіки, дані статистичної та фінансової звітності суб'єктів господарювання.
2. Порядок розроблення, затвердження та контролю виконання стратегічного плану розвитку суб'єкта господарювання
2.1. Стратегічний план розвитку розробляється та затверджується суб'єктом управління за пропозиціями суб'єкта господарювання (додаток 1 ( v0971731-13 )). Пропозиції подаються суб'єктом господарювання на розгляд суб'єкта управління до 1 травня року, що передує плановому.
2.2. Суб'єкт управління розглядає надані пропозиції, розробляє та затверджує відповідний стратегічний план розвитку. У разі необхідності доопрацювання пропозицій суб'єкт управління протягом місяця повертає їх суб'єкту господарювання та надає зауваження до них.
2.3. Стратегічний план розвитку затверджується суб'єктом управління до 1 листопада року, що передує плановому.
2.4. У разі необхідності стратегічний план розвитку суб'єкта господарювання щороку до 1 травня коригується за підсумками минулого календарного року шляхом унесення змін до нього.
2.5. Суб'єкти управління здійснюють контроль за станом виконання стратегічних планів розвитку та подають центральному органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері економічного розвитку, за затвердженою ним формою інформацію про виконання стратегічних планів розвитку державних підприємств, державних акціонерних товариств і господарських структур, управління корпоративними правами або контроль за діяльністю яких вони здійснюють.
3. Структура довгострокового стратегічного плану розвитку суб'єкта господарювання
3.1. Довгостроковий стратегічний план розвитку містить такі розділи:
3.2. У розділі "Загальна інформація" наводиться коротке обґрунтування мети та підстав для розроблення документа (з посиланням на офіційні документи, що враховуються під час розроблення стратегічного плану розвитку).
Розділ містить загальні відомості про суб'єкт господарювання: організаційно-правова форма, засновник, суб'єкт управління, місцезнаходження; основні види економічної діяльності; включення до переліку об'єктів, які мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави; належність до об'єктів, які не підлягають приватизації; наявність ознак підвищеної небезпеки; домінування на загальнодержавному ринку товарів (робіт, послуг); належність до містоутворюючих підприємств.
3.3. Розділ "Аналіз поточного стану діяльності суб'єкта господарювання" містить такі підрозділи:
3.3.1. Аналіз зовнішнього середовища.
У цьому підрозділі наводиться аналіз поточної ситуації та впливу чинників зовнішнього середовища, які можуть суттєво впливати на досягнення цілей суб'єктом господарювання, а саме: загальний аналіз сфери діяльності (галузі) з описом прогнозних потреб ринку на перспективу і пріоритетних напрямів розвитку галузі за видами діяльності, кінцеві споживачі продукції (робіт, послуг), конкурентна ситуація.
Розглядаються підприємства, що виробляють продукцію або надають послуги в тій самій сфері, у тому числі приватної форми власності. Слід проводити аналіз показників діяльності суб'єктів господарювання в динаміці. Наприклад, для порівняння підприємств можливо використовувати темпи зростання продажів, прибутку, чисельності персоналу тощо. Інтервал для проведення аналізу — останні три роки, кількість порівнюваних підприємств — не менше трьох.
3.3.2. Аналіз внутрішнього середовища.
Цей підрозділ містить характеристики наявності та використання економічного потенціалу суб'єкта господарювання за напрямами діяльності — фінансова, маркетингова, виробнича, інвестиційно-інноваційна діяльність, розвиток трудового потенціалу, стан та використання активів тощо (додатки 2 і 3), аналіз сильних (зокрема конкурентних переваг) і слабких сторін у його діяльності. Крім того, підрозділ містить аналіз наявних і потенційних загроз та ризиків, а також визначення можливостей для досягнення цілей суб'єкта господарювання.
Під час проведення аналізу діяльності суб'єкта господарювання за напрямами використовуються такі основні показники:
фінансова діяльність: чистий дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг); фінансовий результат від операційної діяльності; чистий фінансовий результат (прибуток/збиток); рентабельність операційної діяльності; рентабельність діяльності; дебіторська заборгованість; кредиторська заборгованість; довгострокові зобов'язання;
маркетингова діяльність: питома вага обсягу реалізованої продукції (робіт, послуг) підприємства на відповідному ринку; питома вага продукції, реалізованої за межами держави (експорт);
виробнича діяльність: обсяг реалізованої продукції (робіт, послуг); обсяг продукції, виробленої на підприємстві (робіт, послуг), у тому числі за видами продукції; виробничі потужності підприємства, у тому числі за видами продукції; рівень використання виробничих потужностей; питома вага витрат на енергоресурси у складі операційних витрат;
інвестиційно-інноваційна діяльність: капітальні інвестиції, у тому числі за джерелами фінансування; загальна сума витрат на інновації; обсяг реалізованої інноваційної продукції; питома вага інноваційної продукції в загальному обсязі реалізованої продукції;
розвиток трудового потенціалу: середньооблікова чисельність штатних працівників; середньомісячна заробітна плата працівників; продуктивність праці; питома вага працівників, які здійснюють науково-технічну діяльність;
стан та використання активів: загальна вартість активів, вартість оборотних активів; основні засоби (первісна вартість) та ступінь їх зносу; рентабельність активів.
Доцільним є використання інструментів стратегічного аналізу, зокрема складання SWOT-аналізу (сила (сильні сторони) — вади (слабкі сторони) — обставини (можливості) — труднощі (загрози) (додаток 4 ( v0971731-13 )).
Складовими SWOT-аналізу є:
сильні сторони — внутрішні можливості (навички, потенціал) чи ресурс суб'єкта господарювання, що можуть зумовити формування конкурентної переваги чи належного виконання відповідних функцій;
можливості — обставини, які можуть бути використані для досягнення стратегічних цілей (результатів) розвитку суб'єкта господарювання;
загрози — будь-які процеси або явища, що перешкоджають руху в напрямі досягнення місії та цілей розвитку суб'єкта господарювання.
SWOT-аналіз сильних та слабких сторін суб'єкта господарювання, можливостей щодо змін на краще та загроз щодо його позитивного розвитку проводиться виходячи з того, що:
можливості — це існуючі особливості, умови, сприятливі для розвитку суб'єкта господарювання, що є або можуть виникнути в майбутньому;
загрози — це несприятливі для розвитку суб'єкта господарювання умови, що є або можуть виникнути в майбутньому.
3.4. Розділ "Місія суб'єкта господарювання" містить основну довготермінову ціль діяльності суб'єкта господарювання в контексті його завдань, функцій, напрямів діяльності та розвитку галузі (сектору економіки), регіону.
3.5. У розділі "Стратегічні напрями та цілі" наводяться стратегічні напрями діяльності суб'єкта господарювання виходячи з його місії.
Для кожного стратегічного напряму розвитку суб'єкта господарювання визначаються конкретні цілі діяльності, що в сукупності повинні забезпечити реалізацію зазначеного напряму.
Під час визначення стратегічних цілей діяльності суб'єкта господарювання потрібно враховувати результати проведеного аналізу зовнішнього та внутрішнього середовища та оцінки ризиків, напрями розвитку галузі та сфери діяльності підприємства. Крім того, доцільно відобразити підходи до виконання завдань у сфері екології, енергозбереження, соціальній сфері.
3.6. Розділ "Завдання" містить для кожної стратегічної цілі суб'єкта господарювання:
3.7. У розділі "Результати" для кожної стратегічної цілі вказуються результати, очікувані в разі досягнення поставлених цілей і реалізації завдань стратегічного плану розвитку суб'єктів господарювання, а також ключові показники діяльності суб'єкта господарювання, за якими оцінюється їх досягнення. Кількість зазначених показників, як правило, становить не більше трьох для кожної цілі (додаток 5).
3.8. У розділі "Висновки" стисло наводяться основні положення довгострокового стратегічного плану розвитку суб'єкта господарювання та вплив його виконання на розвиток державного сектору, регіону чи національної економіки в цілому. Доцільним є визначення загальної (корпоративної) стратегії розвитку суб'єкта господарювання. Можуть бути застосовані різні модифікації таких базових стратегій: обмеженого зростання (цілі розвитку визначаються від досягнутого рівня і коригуються залежно від зміни умов); зростання (ця стратегія характерна для виробництв, що динамічно розвиваються); скорочення (цілі встановлюються нижче за рівень, досягнутий у попередньому періоді); комбінованої стратегії (сполучення розглянутих вище стратегій зростання, скорочення чи обмеженого зростання).
3.9. Додатки до стратегічного плану розвитку суб'єкта господарювання повинні містити необхідні обґрунтування та пояснення до основного документа, схеми, таблиці, розрахунки, значення показників діяльності (додатки 6 і 7).
4. Структура середньострокового стратегічного плану розвитку суб'єкта господарювання
4.1. Середньостроковий стратегічний план розвитку містить такі розділи:
4.2. Розділи середньострокового стратегічного плану розвитку суб'єкта господарювання складаються аналогічно розділам довгострокового стратегічного плану з урахуванням необхідності більш детального розгляду середньострокового планового періоду.
4.3. Розділ "Стратегічні цілі" розробляється з урахуванням змісту показників планового періоду (додаток 8).
4.4. Розділ "Завдання та заходи" містить систему заходів на кожен рік, що деталізують зміст відповідного завдання кожної стратегічної цілі (додаток 9).
Заходи формулюються таким чином, щоб можливо було провести моніторинг їх виконання, кількісну оцінку та здійснити їх коригування.
Заходи поділяються на:
1) виробничі;
2) маркетингові;
3) інвестиційні та фінансові (з визначенням обсягів, часу та строків необхідного фінансування, у тому числі залучення кредитних ресурсів та позик);
4) інноваційні (спрямовані на модернізацію, проведення науково-дослідних робіт);
5) управлінські (упровадження сучасних інформаційних технологій, системи мотивації досягнення встановлених стратегічних цілей);
6) кадрові (щодо навчання та розвитку персоналу, обміну досвідом з провідними підприємствами галузі, науково-технічними установами).
4.5. За результатами розроблення відповідних заходів здійснюється розрахунок основних показників діяльності суб'єкта господарювання за напрямами діяльності на середньостроковий період.
Показники рекомендується розраховувати в динаміці за роками стратегічного планування (додаток 10).
Директор департаменту відносин власності
О. А. Максимов
Додаток 1 до Методичних рекомендацій
М. П. (дата)
ЗАТВЕРДЖУЮ
_________________________________ (посада) ____________________________________________ (прізвище та ініціали уповноваженої посадової особи суб'єкта управління)
СТРАТЕГІЧНИЙ ПЛАН РОЗВИТКУ
_____________________________________________________ (найменування суб'єкта господарювання) на _________________________________ роки (середньо-, довгостроковий період)
Додаток 2 до пункту 3.3.2 Методичних рекомендацій
ПЕРЕЛІК основних показників, що характеризують економічний потенціал суб'єкта господарювання
№
Напрям діяльності
Найменування показника
Одиниця виміру
Джерело інформації, алгоритм розрахунку
1
2
3
4
5
1
Фінансова діяльність
1.1. Чистий дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг)
форма № 2 "Звіт про фінансові результати (Звіт про сукупний дохід)" ( z0336-13 ), ряд. 2000, гр. 3
1.2. Фінансовий результат від операційної діяльності
- " -
форма № 2 "Звіт про фінансові результати (Звіт про сукупний дохід)" ( z0336-13 ), ряд. 2190 (2195), гр. 3
1.3. Чистий фінансовий результат: прибуток (збиток)
- " -
форма № 2 "Звіт про фінансові результати (Звіт про сукупний дохід)" ( z0336-13 ), ряд. 2350 (2355), гр. 3
1.4. Рентабельність операційної діяльності
1.5. Рентабельність діяльності
- " -
1.6. Дебіторська заборгованість
форма № 1 "Баланс (Звіт про фінансовий стан)"( z0336-13 ), сума рядків 1125, 1130, 1135 та 1155; гр. 4
1.7. Кредиторська заборгованість
форма № 1 "Баланс (Звіт про фінансовий стан)"( z0336-13 ), сума рядків 1610, 1615, 1620, 1625, 1630 та 1690; гр. 4
1.8. Довгострокові зобов'язання
2
Маркетингова діяльність
2.1. Питома вага обсягу реалізованої продукції (робіт, послуг) підприємства на відповідному ринку
- " -
2.2. Питома вага продукції, реалізованої за межами держави (експорт)
- " -
3
Виробнича діяльність
3.1. Обсяг реалізованої продукції (робіт, послуг)
форма № 1-підприємництво (річна) "Структурне обстеження підприємства" ( v0321832-12 ), розділ 3, гр. 2
3.2. Обсяг продукції, виробленої на підприємстві (робіт, послуг), усього, у тому числі за видами продукції
- " -
форма № 1П-НПП (річна) "Звіт про виробництво та реалізацію промислової продукції" ( v0331832-12 ), розділ 1, гр. 1 або за даними управлінського обліку підприємства
3.3. Виробничі потужності, усього, у тому числі за видами продукції
3.4. Рівень використання виробничих потужностей
- " -
3.5. Питома вага витрат на енергоресурси у складі операційних витрат
- " -
4
Інвестиційна та інноваційна діяльність
4.1. Капітальні інвестиції, усього, у тому числі за джерелами фінансування
форма № 2-інвестиції (річна) "Капітальні інвестиції, вибуття й амортизація активів"( v0308832-12 ), розділ 2, гр. 1, ряд. 200
4.1.1. Кошти державного бюджету
- " -
4.1.2. Власні кошти підприємства
- " -
4.1.3. Інші джерела фінансування
- " -
4.2. Загальна сума витрат на інновації
- " -
форма № 1-інновація (річна) "Обстеження інноваційної діяльності промислового підприємства"( v0471832-12 ), розділ 1.1, ряд. 210
4.3. Обсяг реалізованої інноваційної продукції
- " -
форма № 1-інновація (річна) "Обстеження інноваційної діяльності промислового підприємства"( v0471832-12 ), розділ 2.1, ряд. 206
4.4. Питома вага інноваційної продукції в загальному обсязі реалізованої продукції
5
Розвиток трудового потенціалу підприємства
5.1. Середньооблікова чисельність штатних працівників
форма № 1-ПВ (квартальна) "Звіт з праці"( v0355832-12 ), розділ 1, ряд. 3010 (наростаючим підсумком)
5.2. Середньомісячна заробітна плата працівників
форма № 1-ПВ (квартальна) "Звіт з праці"( v0355832-12 ) (наростаючим підсумком), розділ III, ряд. 5010 х 1000 показник 5.1 х кількість місяців у періоді
5.3. Продуктивність праці
5.4. Питома вага працівників, які здійснюють науково-технічну діяльність
форма № 6-ПВ (річна)( v0355832-12 ) "Кількість працівників за якісним складом на 31 грудня звітного року": (розділ 1, ряд. 12170 і 12180) х 100) розділ 1, ряд. 12010
6
Стан та використання активів
6.1. Активи, усього
6.2. Оборотні активи
6.3. Основні засоби (первісна вартість)
6.4. Ступінь зносу основних засобів
форма № 1 "Баланс (Звіт про фінансовий стан)"( z0336-13 ), ряд. 1012, гр. 4) х 100_ показник 6.3
6.5. Рентабельність активів
- " -
форма № 2 "Звіт про фінансові результати (Звіт про ( z0336-13 ) сукупний дохід)"( z0336-13 ), ряд. 2350 (2355), ряд. 3 х 100 (форма № 1 "Баланс (Звіт про фінансовий стан)"( z0336-13 ), ряд. 1300, (гр. 4 + гр. 3) / 2)
__________ Примітка.
Цей перелік показників може бути скориговано залежно від напрямів стратегічного розвитку суб'єктів господарювання.
Додаток 3 до пункту 3.3.2 Методичних рекомендацій
ДИНАМІКА основних показників наявності та використання економічного потенціалу _____________________________________ (найменування суб'єкта господарювання) у 20__ — 20__ роках
№
Напрям діяльності
Найменування показника
Одиниця виміру
Роки
Відхилення за період, %; +, -
t — 3 (звіт)
t — 2 (звіт)
t — 1 (звіт)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
1
Фінансова діяльність
1.1. Чистий дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг)
1.2. Фінансовий результат від операційної діяльності
- " -
1.3. Чистий фінансовий результат: прибуток (збиток)
- " -
1.4. Рентабельність операційної діяльності
1.5. Рентабельність діяльності
- " -
2
Маркетингова діяльність
2.1. Питома вага обсягу реалізованої продукції (робіт, послуг) підприємства на відповідному ринку
- " -
2.2. Питома вага продукції, що реалізована за межами держави (експорт)
- " -
3
Виробнича діяльність
3.1. Обсяг реалізованої продукції (робіт, послуг)
3.2. Обсяг продукції, виробленої на підприємстві (робіт, послуг), усього, у тому числі за видами продукції
- " -
3.3. Виробничі потужності підприємства, усього, у тому числі за окремими видами продукції
3.4. Рівень використання виробничих потужностей
3.5. Питома вага витрат на енергоресурси у складі операційних витрат
- " -
4
Інвестиційна та інноваційна діяльність
4.1. Капітальні інвестиції, усього, у тому числі за джерелами фінансування
4.1.1. Кошти державного бюджету
- " -
4.1.2. Власні кошти підприємства
- " -
4.1.3. Інші джерела фінансування
- " -
4.2. Загальна сума витрат на інновації
- " -
4.3. Обсяг реалізованої інноваційної продукції
- " -
4.4. Питома вага інноваційної продукції в загальному обсязі реалізованої продукції
5
Розвиток трудового потенціалу підприємства
5.1. Середньооблікова чисельність штатних працівників
5.2. Середньомісячна заробітна плата працівників
5.3. Продуктивність праці
5.4. Питома вага працівників, які здійснюють науково-технічну діяльність
6
Стан та використання активів
6.1. Вартість активів, усього
6.2. Оборотні активи
- " -
6.3. Основні засоби (первісна вартість)
- " -
6.4. Ступінь зносу основних засобів
6.5. Рентабельність активів
- " -
__________ Примітка.
Цей перелік показників може бути скориговано залежно від напрямів стратегічного розвитку суб'єктів господарювання.
Додаток 4 до пункту 3.3.2 Методичних рекомендацій
SWOT-аналіз ____________________________________ (найменування суб'єкта господарювання) станом на __________________________ (дата)
СИЛЬНІ СТОРОНИ
МОЖЛИВОСТІ
1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9.
1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9.
СЛАБКІ СТОРОНИ
ЗАГРОЗИ
1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9.
1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9.
Додаток 5 до пункту 3.7 Методичних рекомендацій
Стратегічні напрями, цілі, завдання та показники результатів їх виконання ____________________________________ (найменування суб'єкта господарювання) протягом 20__ — 20__ років
№
Найменування стратегічного напряму, цілей та завдань / ключовий показник результату
Одиниця виміру
Джерело інформації
Базовий період
Плановий період (прогноз)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
1
Стратегічний напрям 1
Х
Х
1.1
Стратегічна ціль 1.1
Х
Х
1.1.1
Завдання 1.1.1
Х
Х
1.1.2
Завдання 1.1.2
Х
Х
1.1.1)
Ключові показники цілі 1.1
……………………
Х
Х
1.2
Стратегічна ціль 1.2
1.2.1
Завдання 1.2.1
Х
Х
1.2.2
Завдання 1.2.2
Х
Х
……………………
1.2.1)
Ключові показники цілі 1.2
……………………
2.
Стратегічний напрям 2
Х
Х
……………………
__________ Примітки:
1. Таблиця за кожним стратегічним напрямом заповнюється в такій послідовності: стратегічна ціль, завдання, спрямовані на досягнення стратегічної цілі, ключові показники результатів їх виконання. 2. У позиції "Стратегічна ціль" указується найменування стратегічної цілі суб'єкта господарювання (кількість стратегічних цілей, як правило, становить не більше п'яти). 3. У позиції "Завдання" формулюються завдання, спрямовані на досягнення відповідної стратегічної цілі (кількість завдань, як правило, становить не більше семи), за кожною з цілей: у графі 2 вказується найменування ключового показника результату виконання завдання (кількість ключових показників результатів виконання кожного завдання, як правило, становить не більше п'яти); у графі 3 зазначається одиниця виміру значень відповідного ключового показника результату; у графі 4 вказується джерело інформації (звітність, дані управлінського обліку, інші види джерел інформації, що підтверджують достовірність значень визначеного показника результату); у графах 5 і 6 зазначаються значення відповідного ключового показника результату за звітний період (у графі 5 — звітне значення за попередній рік, у графі 6 — значення на поточний рік); у графах 7 і 8 указуються значення відповідного показника результату на середньостроковий плановий період, у графі 9 — останній рік довгострокового періоду.
Додаток 6 до пункту 3.9 Методичних рекомендацій
Взаємозв'язок стратегічних цілей ____________________________________ (найменування суб'єкта господарювання) та стратегічних цілей і пріоритетів розвитку країни (галузі, суб'єкта управління, регіону) у 20__ — 20__ роках
№
Стратегічні цілі суб'єкта господарювання
Стратегічні цілі та пріоритети розвитку країни (галузі, суб'єкта управління, регіону), на реалізацію яких спрямована діяльність суб'єкта господарювання
Назва нормативно-правового акта, стратегічного, програмного документа
1
2
3
4
__________ Примітки:
1. У графі 2 вказується найменування стратегічної цілі суб'єкта господарювання (кількість стратегічних цілей, як правило, становить не більше п'яти). 2. У графі 3 зазначається формулювання стратегічної цілі, пріоритету або завдання розвитку країни (галузі, суб'єкта управління, регіону) відповідно до нормативно-правового акта, стратегічного, програмного документа. 3. У графі 4 вказуються назва та реквізити нормативно-правового акта, стратегічного, програмного документа, яким визначено відповідну стратегічну ціль (завдання) розвитку країни (галузі, суб'єкта управління, регіону).
Додаток 7 до пункту 3.9 Методичних рекомендацій
ХАРАКТЕРИСТИКА цільових значень ключових показників за основними напрямами діяльності довгострокового стратегічного плану розвитку ____________________________________ (найменування суб'єкта господарювання) протягом 20__ — 20__ років
№
Основні напрями діяльності
Основні цілі
Ключовий показник, одиниця виміру
Цільові значення
1
2
3
4
5
6
7
8
1
Фінансова діяльність
2
Маркетингова діяльність
3
Виробнича (операційна) діяльність
4
Інвестиційна та інноваційна діяльність
5
Розвиток трудового потенціалу
__________ Примітки:
1. У графі 3 наводяться основні цілі, що повинні досягатися за окремими напрямами діяльності, наприклад: "Фінансова діяльність" — підвищення рентабельності, збільшення обсягів реалізації, зменшення витрат тощо; "Маркетингова діяльність" — підвищення рівня задоволеності споживачів, збільшення частки на ринку; "Виробнича (операційна) діяльність" — підвищення рівня використання виробничих потужностей, підвищення якості продукції тощо; "Інвестиційна та інноваційна діяльність" — оновлення основних засобів, зниження ступеня їх зносу; "Розвиток трудового потенціалу" — зростання чисельності працівників, підвищення кваліфікації персоналу; підвищення рівня мотивації тощо. 2. У графі 4 наводяться ключові показники, що характеризують основні напрями діяльності (наприклад, для фінансової діяльності — обсяг продажу, оцінка вартості бізнесу, підвищення частки інноваційної продукції, темпи приросту виручки від реалізації, рентабельність діяльності тощо).
Додаток 8 до пункту 4.3 Методичних рекомендацій
Стратегічні цілі, завдання та показники результатів їх виконання ____________________________________ (найменування суб'єкта господарювання) у 20___ — 20___ роках
№ з/п
Найменування завдання/ показника результату
Одиниця виміру
Джерело інформації
Базовий період
Плановий період (прогноз)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
1
Стратегічний напрям 1
Х
Х
1.1
Стратегічна ціль 1.1
Х
Х
1.1.1
Завдання 1.1.1
Х
Х
1.1.2
Завдання 1.1.2
Х
Х
1.1.1)
Ключові показники
……………………
1.2
Стратегічна ціль 1.2
1.2.1
Завдання 1.2.1
Х
Х
1.2.2
Завдання 1.2.2
Х
Х
……………………
1.2.1)
Ключові показники
……………………
2.
Стратегічний напрям 2
Х
Х
__________ Примітки:
1. Таблиця за кожним стратегічним напрямом заповнюється в такій послідовності: стратегічна ціль, завдання, спрямовані на досягнення стратегічної цілі, ключові показники результатів їх виконання. 2. У позиції "Стратегічна ціль" указується найменування стратегічної цілі суб'єкта господарювання (кількість стратегічних цілей, як правило, становить не більше п'яти). 3. У позиції "Завдання" формулюються завдання, спрямовані на досягнення відповідної стратегічної цілі (кількість завдань, як правило, становить не більше семи), за кожною з цілей: у графі 2 вказується найменування ключового показника результату виконання завдання (кількість показників результатів виконання кожного завдання, як правило, становить не більше п'яти); у графі 3 зазначається одиниця виміру значень відповідного показника результату; у графі 4 вказується джерело інформації (звітність, дані управлінського обліку, інші види джерел інформації, що підтверджують достовірність значень визначеного показника результату); у графах 5 і 6 зазначаються значення відповідного ключового показника результату за звітний період (у графі 5 — звітне значення за попередній рік, у графі 6 — значення на поточний рік); у графах 7 — 11 указуються значення відповідного показника результату на середньостроковий плановий період.
Додаток 9 до пункту 4.4 Методичних рекомендацій
ЗАХОДИ щодо виконання завдань стратегічного плану розвитку ____________________________________ (найменування суб'єкта господарювання) у 20__ — 20__ роках
№
Захід
Строк виконання
Відповідальний виконавець
Форма завершення заходу
Примітка
1
2
3
4
5
6
Стратегічна ціль 1
Завдання 1.1
……
Завдання 1.2
……
Стратегічна ціль 2
Завдання 2.1
……
……
……
……
__________ Примітки:
1. Таблиця заповнюється за роками планового періоду в такій послідовності: стратегічна ціль, завдання, спрямовані на досягнення стратегічної цілі, заходи щодо виконання визначених завдань. 2. Указуються найменування стратегічних цілей та завдань суб'єкта господарювання, за кожним з яких: у графі 1 указується порядковий номер заходу (нумерація заходів повинна бути наскрізною за кожним роком планового періоду); у графі 2 зазначається зміст заходу; у графі 3 зазначається строк виконання відповідного заходу; у графі 4 зазначається відповідальний виконавець відповідного заходу (структурний підрозділ або посадова особа (особи) суб'єкта господарювання); у графі 5 указується форма завершення відповідного заходу (результат, який визначається залежно від специфіки завдань і функцій суб'єкта господарювання); у графі 6 зазначається додаткова інформація, наприклад, для перших трьох років — код бюджетної програми (КПКВК) суб'єкта управління, за якою планується здійснювати фінансування виконання відповідного заходу.
Додаток 10 до пункту 4.5 Методичних рекомендацій
ДИНАМІКА основних показників наявності та використання економічного потенціалу ____________________________________ (найменування суб'єкта господарювання) у 20__ — 20__ роках
№
Напрям діяльності
Найменування показника
Одиниця виміру
Базовий період
Плановий період (прогноз)
Відхилення (до поточного року), %, + -
1
2
3
4
5
6
7
8
9
1
Фінансова діяльність
1.1. Чистий дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг)
1.2. Фінансовий результат від операційної діяльності
- " -
1.3. Чистий фінансовий результат (прибуток/збиток)
- " -
1.4. Рентабельність операційної діяльності
1.5. Рентабельність діяльності
- " -
2
Маркетингова діяльність
2.1. Питома вага обсягу реалізованої продукції (робіт, послуг) підприємства на відповідному ринку
- " -
2.2. Питома вага продукції, що реалізована за межами держави (експорт)
- " -
3
Виробнича діяльність
3.1. Обсяг реалізованої продукції (робіт, послуг)
3.2. Обсяг продукції, виробленої на підприємстві (робіт, послуг), усього, у тому числі за видами продукції
- " -
3.3. Виробничі потужності підприємства, усього, у тому числі за видами продукції
3.4. Рівень використання виробничих потужностей
3.5. Питома вага витрат на енергоресурси у складі операційних витрат
- " -
4
Інвестиційна та інноваційна діяльність
4.1. Капітальні інвестиції, усього, у тому числі за джерелами фінансування
4.1.1. Кошти державного бюджету
- " -
4.1.2. Власні кошти підприємства
- " -
4.1.3. Інші джерела фінансування
- " -
4.2. Загальна сума витрат на інновації
- " -
4.3. Обсяг реалізованої інноваційної продукції
- " -
4.4. Питома вага інноваційної продукції в загальному обсязі реалізованої продукції
5
Розвиток трудового потенціалу підприємства
5.1. Середньооблікова чисельність штатних працівників
5.2. Середньомісячна заробітна плата працівників
5.3. Продуктивність праці
5.4. Питома вага працівників, які здійснюють науково-технічну діяльність
6
Стан та використання активів
6.1. Вартість активів, усього
6.2. Оборотні активи
- " -
6.3. Основні засоби (первісна вартість)
- " -
6.4. Ступінь зносу основних засобів
6.6. Рентабельність активів
- " -
__________ Примітка.
Цей перелік показників може бути скориговано залежно від напрямів стратегічного розвитку суб'єктів господарювання.