НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРІ ЕНЕРГЕТИКИ
ЛИСТ
Народному депутату України Царьову О. А.
Щодо тарифів на електричну енергію для населення
Шановний Олеже Анатолійовичу!
Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики, розглянула Ваше депутатське звернення від 27.09.2012 № 1943 щодо листа Гнезділової О. О. та повідомляє.
Згідно статті 1 Закону України "Про житлово-комунальні послуги"( 1875-15 ) (далі — Закон) житлово-комунальні послуги — результат господарської діяльності, спрямованої на забезпечення умов проживання та перебування осіб у жилих і нежилих приміщеннях, будинках і спорудах, комплексах будинків і споруд відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил.
Так, відповідно до пункту 5.16 ДБН В.2.2-15-2005 "Житлові будинки. Основні положення"( n0007509-05 ) циркуляція води у системі гарячого водопостачання повинна проектуватися з урахуванням мінімальної температури в циркуляційному трубопроводі 40°C. Відповідно до вимог щодо кількісних і якісних показників послуг, зазначених у додатку до Порядку проведення перерахунків розміру плати за надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води( 151-2010-п ) і водовідведення в разі ненадання їх або надання не в повному обсязі, зниження якості, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 17.02.2010 № 151, нормативна температура гарячої води, при якій не зменшується розмір плати за надання послуг з централізованого постачання гарячої води, у точці розбору має бути не нижче 50°C. Одночасно, згідно пункту 5.23 ДБН В.2.2-15-2005 "Житлові будинки. Основні положення", житлові будинки повинні обладнуватися опаленням і вентиляцією, що проектуються згідно зі СНиП 2.04.05, при цьому найменша розрахункова температура взимку в приміщені складає 18°C.
Відповідно до статті 28 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні"( 280/97-ВР ) до власних (самоврядних) повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить встановлення в порядку і межах, визначених законодавством, тарифів на побутові, комунальні (крім тарифів на теплову енергію, централізоване водопостачання та водовідведення, які встановлюються Національною комісією регулювання ринку комунальних послуг України), транспортні та інші послуги.
Так, на сьогодні одні з найнижчих тарифів на території України в будинках з централізованим постачанням та водовідведенням гарячої води, при середній нормі споживання населенням гарячої води при відсутності приладів обліку — 3,5 м-3 на одну особу із розрахунку на місяць, складають близько 70 грн (з ПДВ).
Одночасно при відсутності в будинку централізованого постачання гарячої води населення змушене використовувати бойлери для нагрівання води, при цьому вартість нагрівання цієї води буде розраховуватись, як:
P=VхDtхCхT/3600+VхТхол, грн
V
-
Dt
-
температурний інтервал між температурою при якій знаходиться вода до необхідної температури нагріву, °C;
C
-
Т
-
-
Тхол
-
середній тариф на водопостачання та водовідведення холодної води на території України, 5 грн (з ПДВ)/м-3.
Таким чином, з розрахунку на місяць для однієї особи вартість нагрівання 3,5 м-3 (3500 кг) води від 18°C до 50°C при тарифі на електричну енергію для населення ( z0598-12 ) — 36,48 коп/кВт•год (з ПДВ), затвердженому постановою НКРЕ від 23.04.2012 № 497 (із змінами), зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 23.04.2012 № 598/20911, складатиме:
3500х(50-18)х4,1868х0,3648/3600+3,5х5=65 грн (з ПДВ), тобто менше ніж місячна плата за гаряче водопостачання для однієї особи, яка мешкає в будинках з централізованим постачанням та водовідведенням гарячої води.
Варто зазначити, що населення, яке використовує електроенергію для отримання гарячої води споживатимуть електроенергію як правило в межах 150-800 кВт·год на місяць, тобто за тарифом другого блоку — 36,48 коп/кВт·год (з ПДВ). При цьому встановлення для таких споживачів межі споживання електроенергії за тарифом другого блоку 250-800 кВт·год на місяць (як для населення, яке проживає в житлових будинках (у тому числі в житлових будинках готельного типу та гуртожитках), обладнаних у встановленому порядку кухонними електроплитами (у тому числі в сільській місцевості) майже не вплине на вартість спожитої електроенергії.
Слід зазначити, що тарифи на електричну енергію для всіх категорій побутових споживачів (населення) є значно заниженими та не відшкодовують реальних витрат на виробництво та передачу електричної енергії.
Так, тарифи на електричну енергію для населення фіксовані та однакові по всій території України. Станом на 1 жовтня 2012 року рівні тарифів відшкодовують лише близько 24% витрат з виробництва, передачі та постачання електроенергії, оскільки реальний тариф на електричну енергію для населення становить 1,21 грн (з ПДВ) за 1 кВт•год. Тобто, населення фактично оплачує в середньому 1/4 вартості електричної енергії.
Крім того, зазначаємо, що пунктом 131 Національного плану дій на 2012 рік щодо впровадження Програми економічних реформ на 2010-2014 роки "Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава"( 187/2012 ), затвердженого Указом Президента України від 12.03.2012 № 187/2012, передбачено поетапну ліквідацію перехресного субсидування в електроенергетиці для всіх категорій споживачів.
Таким чином, населення, що використовує бойлери для нагрівання води при відсутності централізованого гарячого водопостачання, платить менше, ніж населення, що платить за централізоване гаряче водопостачання, тому зміна обсягів споживання електричної енергії, за якими диференціюються рівні тарифів на електричну енергію для зазначеної категорії населення, є недоцільним.
З повагою,
В. о Голови Комісії
О. Рогозін