КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Справа № 9103/274/2012
Суддя-доповідач: Літвіна Н. М.
ПОСТАНОВА
Іменем України
03 листопада 2012 року м. Київ
Київський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Головуючого судді: Літвіної Н.М.,
суддів Коротких А.Ю.
Хрімлі О.Г.
при секретарі: Соловіцькій І.М.
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 223 ОСОБА_3 до Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №223, Центральної виборчої комісії, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору - Всеукраїнське об»єднання «Свобода», кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 223 ОСОБА_4 про визнання протиправною бездіяльністю та зобов»язання вчинити дії,-
ВСТАНОВИВ:
02 листопада 2012 року позивач звернувся з адміністративним позовом до Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №223, Центральної виборчої комісії про визнання протиправною бездіяльністю та зобов»язання вчинити дії.
Просив визнати неправомірною бездіяльність окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу № 223, що полягає у невстановленні підсумків голосування у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та встановлення підсумків голосування в одномандатному окрузі № 223 та зобов'язати Центральну виборчу комісію прийняти рішення про витребування всієї виборчої документації в окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу № 223, здійснити особистий підрахунок бюлетенів виборців на дільницях № 800976, 800987, 800991, 800996, 801000, 801002, 801004, 801013, 801026, 801040, 801055 виборчого округу № 223 та прийняти рішення щодо встановлення підсумків голосування у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та встановлення підсумків голосування в одномандатному окрузі № 223, і тим самим поновити порушені окружною виборчою комісією одномандатного виборчого округу № 223 виборчі права громадян.
Представник позивача неодноразово звертався до суду з заявами про уточнення позовних вимог в останній редакції просив суд визнати неправомірною бездіяльність окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу № 223, що полягає у невстановленні підсумків голосування у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу, зобов'язати Центральну виборчу комісію прийняти рішення про витребування всієї виборчої документації в Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 223 в приміщення Центральної виборчої комісії; зобов'язати Центральну виборчу комісію зобов'язати Окружну виборчу комісію з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 223 здійснити повторний перерахунок бюлетенів виборців на дільницях № 800976, 800987, 800991, 800996, 801000, 801002, 801004, 801013, 801026, 801040, 801055 у приміщенні Центральної виборчої комісії у зв'язку з неможливістю здійснення повторного підрахунку в приміщенні Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 223; зобов'язати Центральну виборчу комісію встановити підсумки голосування: у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного виборчого округу № 223; в одномандатному виборчому окрузі № 223. Зобов'язати Центральну виборчу прийняти рішення про встановлення результатів виборів у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу № 223 та в одномандатному виборчому окрузі № 223.
Позовні вимоги мотивовані тим, що Окружна виборча комісія з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №223 через постійні технічні перерви та порушення правопорядку на засіданнях не може встановити підсумки голосування у вказаному окрузі на виборах народних депутатів, які відбулися 28 жовтня 2012 року, що фактично є проявом бездіяльності встановлення результатів виборів даного округу, а тому просить Центральну виборчу комісію вчинити дії по встановленню результатів виборів в межах одномандатного округу № 223 та в одномандатному виборчому окрузі № 223.
В судовому засіданні представник позивача підтримав позов в повному обсязі та просив його задовольнити.
Представники відповідачів - Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 223 та Центральної виборчої комісії, у судовому засіданні заперечили проти задоволення позову в повному обсязі, мотивуючи тим, що Законом України «Про вибори народних депутатів України» не передбачено повноважень Центральної виборчої комісії приймати рішення про витребування всієї виборчої документації в Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 223.
Треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору - Всеукраїнське об»єднання «Свобода» та кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 223 ОСОБА_4 проти задоволення позову заперечували в повному обсязі, мотивуючи тим, що діяльність Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 223 розблоковано, постановою Центральної виборчої комісії замінено голову даної комісії, відбувається підрахунок голосів, а тому підстави для тверджень позивача про бездіяльність відповідача окружної виборчої комісії - відсутні.
Колегія суддів, дослідивши матеріали справи, вислухавши пояснення представників сторін, вважає за необхідне зазначити наступне.
28 жовтня 2012 року з 08-00 години до 20-00 години відбувався процес голосування на виборах народних депутатів України.
Відповідно до ст. 94 Закону України «Про вибори народних депутатів України» N 4061-VI від 17 листопада 2011 року - з моменту закінчення голосування окружна виборча комісія розпочинає засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та в одномандатному окрузі. На цей час члени окружної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії.
Окружна виборча комісія опрацьовує відомості, зазначені у частині тринадцятій статті 85 цього Закону, та передає такі відомості до Центральної виборчої комісії через автоматизовану інформаційно-аналітичну систему не пізніше 24 години дня голосування. Центральна виборча комісія невідкладно оприлюднює зазначені відомості на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії.
Засідання окружної виборчої комісії, зазначене у частині першій цієї статті, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов'язки секретаря. До протоколу приєднуються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим окружною виборчою комісією рішенням.
Виходячи зі змісту вказаних норм, окружна виборча комісія зобов»язана після закінчення голосування та опрацювання відомостей, зазначених в ч. 13 ст. 85 Закону, встановити підсумки голосування у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та передати такі відомості до Центральної виборчої комісії через автоматизовану інформаційно-аналітичну систему не пізніше 24 години дня голосування .
Між тим, в період з 29 жовтня по 02 листопада 2012 року окружна виборча комісія одномандатного виборчого округу № 223 не встановила підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 223 відповідно до Закону України «Про вибори народних депутатів України».
Представник позивача, посилається на те, що процедура прийняття протоколів дільничних виборчих комісій затягується через постійні технічні перерви та порушення правопорядку.
В судовому засіданні встановлено, що у виборчому окрузі № 223 опрацьовано лише 86, 13 % протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів у одномандатному виборчому окрузі № 223 та 91, 08 % протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів у загальнодержавному виборчому окрузі в межах одномандатного виборчого округу № 223.
В судовому засіданні представник позивача підтримав вимогу про визнання неправомірною бездіяльності окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу № 223, що полягає у невстановленні підсумків голосування у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та встановлення підсумків голосування в одномандатному окрузі № 223.
Між тим, колегія суддів вважає, що в цій частині провадження по справі підлягає закриттю, оскільки відповідно до ч. 4 ст. 172 КАС України рішення, дії чи бездіяльність виборчої комісії Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських (в тому числі міст Києва та Севастополя), районних у містах виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів; територіальних (окружних) виборчих комісій щодо підготовки та проведення виборів Президента України, народних депутатів України; обласних комісій з референдуму і комісії Автономної Республіки Крим з всеукраїнського референдуму, а також членів зазначених комісій оскаржуються до окружного адміністративного суду за місцезнаходженням відповідної комісії.
Що стосується позовних вимог про зобов'язання Центральної виборчої комісії прийняти рішення про витребування всієї виборчої документації в Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 223 в приміщення Центральної виборчої комісії, зобов'язання Центральної виборчої комісії зобов'язати Окружну виборчу комісію
з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 223
здійснити повторний перерахунок бюлетенів виборців на дільницях № 800976,
800987, 800991, 800996, 801000, 801002, 801004, 801013, 801026, 801040, 801055
у приміщенні Центральної виборчої комісії у зв'язку з неможливістю здійснення
повторного підрахунку в приміщенні Окружної виборчої комісії з виборів
народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 223, зобов'язання Центральну виборчу комісію встановити підсумки голосування: у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного виборчого округу № 223; в одномандатному виборчому окрузі № 223; зобов'язати Центральну виборчу прийняти рішення про встановлення результатів виборів у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу № 223 та в одномандатному виборчому окрузі № 223 слід зазначити наступне.
Згідно до ч. 1 ст. 1 Закону України «Про Центральну виборчу комісію» - Центральна виборча комісія (далі - Комісія) є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції України, цього та інших законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, всеукраїнського і місцевих референдумів в порядку та в межах, встановлених цим та іншими законами України.
Відповідно до ст. 30 Закону України «Про вибори народних депутатів України» - повноваження Центральної виборчої комісії щодо підготовки та проведення виборів депутатів визначаються цим Законом, Законом України "Про Центральну виборчу комісію" та іншими законами України.
Крім повноважень, визначених Законом України «Про Центральну виборчу комісію», Центральна виборча комісія, зокрема, здійснює організаційне забезпечення діяльності виборчих комісій.
Виходячи з аналізу норм Закону України «Про Центральну виборчу комісію» та Закону України «Про вибори народних депутатів України» у суду відсутні правові підстави для зобов»язання Центральної виборчої комісії прийняти рішення про витребування всієї виборчої документації окружної виборчої комісії по одномандатному виборчому округу № 223 та зобов»язання встановити підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 223.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів приходить до висновку, що зазначені позовні вимоги не ґрунтуються на законі, а тому не підлягають задоволенню.
Разом з тим, колегія суддів вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог відповідно до ч. 2 ст. 11 КАС України якою передбачено, що суд може вийти за межі позовних вимог тільки в разі, якщо це необхідно для повного захисту прав, свобод та інтересів сторін чи третіх осіб.
В судовому засіданні встановлено неналежне організаційне забезпечення процесу підрахунку голосів виборців в одномандатному виборчому окрузі № 223 з боку Центральної виборчої комісії .
За таких обставин суд приходить до висновку про необхідність визнання бездіяльності Центральної виборчої комісії протиправною.
Відповідно до ч. 5 ст. 97 Закону України «Про вибори народних депутатів України» - у разі ненадходження до Центральної виборчої комісії протоколу окружної виборчої комісії про підсумки голосування у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу або протоколу окружної виборчої комісії про підсумки голосування в одномандатному окрузі у строки, визначені цим Законом, Центральна виборча комісія здійснює повноваження відповідної окружної виборчої комісії щодо встановлення підсумків голосування у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу або в одномандатному окрузі.
Відповідно до ч. ч. 3, 5 ст. 177 КАС України - судові рішення за наслідками розгляду судами першої інстанції справ, визначених статтями 172 - 175 цього Кодексу, набирають законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі їх апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. Судові рішення Вищого адміністративного суду України набирають законної сили з моменту проголошення і не можуть бути оскаржені.
Судові рішення за наслідками розгляду справ, визначених статтями 172 - 175 цього Кодексу, можуть бути оскаржені в апеляційному порядку у дводенний строк з дня їх проголошення, а судові рішення, ухвалені до дня голосування, - не пізніш як за чотири години до початку голосування.
Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України - суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Керуючись ст. ст. 160, 172, 177 КАС України, Законом України «Про вибори народних депутатів України» N 4061-VI від 17 листопада 2011 року, Законом України «Про Центральну виборчу комісію» N 1932-IV від 30 червня 2004 року, Постановою Пленуму Вищого адміністративного суду України № 2 від 02 квітня 2007 року «Про практику застосування адміністративними судами положень Кодексу адміністративного судочинства України під час розгляду спорів щодо правовідносин, пов'язаних з виборчим процесом чи процесом референдуму» суд,-
ПОСТАНОВИВ :
Адміністративний позов кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 223 ОСОБА_3 до Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №223, Центральної виборчої комісії, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору - Всеукраїнське об»єднання «Свобода», кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 223 ОСОБА_4 про визнання протиправною бездіяльністю та зобов»язання вчинити дії - задовольнити частково.
Визнати бездіяльність Центральної виборчої комісії протиправною та зобов»язати Центральну виборчу комісію вчинити дії, передбачені ч. 5 ст. 97 Закону України «Про вибори народних депутатів України».
Провадження по справі в частині визнання неправомірною бездіяльності окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу № 223, що полягає у невстановленні підсумків голосування у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та встановлення підсумків голосування в одномандатному окрузі № 223 - закрити.
В іншій частині позовних вимог - відмовити.
Постанова може бути оскаржена до Вищого Адміністративного суду України у дводенний строк з дня її проголошення.
Головуючий суддя Літвіна Н. М.
Судді: Коротких А. Ю.
Хрімлі О.Г.