У Миколаєві готові воскресити славні традиції будівництва військових суден
Два роки тому в країні почали реалізацію амбітного проекту — будівництва серії корветів для Військово-Морського флоту Збройних сил України. Розмови про потребу відновлення бойового ядра флоту тривали й раніше. Але вони так і не змогли пройти шлях від намірів на папері до реального втілення на стапелі.
Стратегічне значення для забезпечення вітчизняних Військово-Морських сил універсальними бойовими кораблями безсумнівне. Адже недостатня кількість і вузька спеціалізація наявних не дає змоги ВМС ЗС виконувати завдання, покладені на них Законом «Про основи національної безпеки України» і Воєнною доктриною України. Так під загрозу поставлено національну безпеку держави та захист її інтересів на морі, виконання міжнародних зобов’язань щодо боротьби з тероризмом, безпеку на Чорному морі.
Така ситуація склалася не раптово і не зараз. Поступово кораблі застаріли та зносилися, скоротилася науково-виробнича база їх будівництва. Виявилося, що в Україні повністю втрачено промисловий потенціал для виробництва корабельної зброї. Загалом за роки незалежності України на всіх суднобудівних заводах для ВМС побудовано лише п’ять кораблів. Тож зволікати з прийняттям важливого і для флоту, і для кораблебудівників рішення часу не було.
У грудні 2009-го визначено, що серію кораблів класу «корвет» будуватимуть на Чорноморському суднобудівному заводі в Миколаєві, який єдиний з усіх українських заводів має понад столітній досвід у будівництві військових кораблів. До того ж, володіє необхідними державними ліцензіями на право виробництва та ремонту військової техніки, має у розпорядженні потрібні площі, технологічне обладнання та оснащення, власний проектно-конструкторський центр, висококваліфікованих фахівців.
У березні 2011-го Кабінет Міністрів затвердив Концепцію державної цільової оборонної програми будівництва корветів. А вже у травні того самого року Президент України Віктор Янукович узяв участь в урочистому закладенні першого українського корвета «Володимир Великий», який будують на стапелях ЧСЗ. Ще через п’ять місяців уряд М. Азарова остаточно затвердив Державну цільову програму будівництва кораблів класу «корвет» за проектом №58250. Усього Міністерство оборони має намір побудувати десять корветів до 2026 року. Загалом на проект заплановано витратити з державного бюджету понад 16 мільярдів гривень.
Чорноморський суднобудівний завод має серйозний потенціал для будівництва військових кораблів. Фото автора
— Національному флоту держава нині приділяє підвищену увагу щодо відновлення технічної готовності кораблів і будівництва нових, — переконаний генеральний директор ПАО «ЧСЗ» Валерій Калашніков. — Сьогодні завод працює над виконанням відповідального завдання — ремонтує військові кораблі й будує перший український корвет «Володимир Великий». До кінця року підприємство планує вийти на графік будівництва корвета. Під час будівництва головного корабля серії на частку українських виробників і постачальників припадає 72% робіт, на іноземних — 28%. Свої зобов’язання за контрактом завод виконає. Адже фахівців різних напрямів, що мають досвід будівництва кораблів і суден різних класів і призначень, немає на жодному суднобудівному підприємстві в Україні. Перші два блоки первістка українського військового кораблебудування вже виготовлено.
Сприятиме реалізації національно значущого проекту й ухвалений у вересні цього року Закон «Про проведення економічного експерименту щодо державної підтримки суднобудівної промисловості». Подібного законодавчого акта чекали миколаївські корабели. Голова Миколаївської облдержадміністрації Микола Круглов зазначає, що закон спрямований на ефективне використання потенціалу українського суднобудування, відновлення його конкурентоспроможності, створення умов для залучення інвестицій, збільшення обсягів випуску суден. Так, цим документом передбачається надання державних гарантій за іноземними кредитами, часткова компенсація кредитної ставки комерційних банків до рівня чинної облікової ставки Нацбанку України, надання податкових пільг і встановлення спеціальних режимів оподаткування.