Невдовзі білборди не конкуруватимуть із дорожніми знаками
Такого засилля реклами, як в Україні, годі ще десь шукати. У засобах масової інформації, особливо електронних, її стільки, що в більшості людей псується настрій уже від самої згадки про неї. Тож не дивно, що, коли йдеться про впорядкування цього ринку, всі враз стають знавцями рекламного бізнесу і пропонують безліч ідей, які, на їхнє переконання, могли б цивілізувати цей вид підприємницької діяльності.
За впорядкування рекламного бізнесу кілька разів бралася й держава.
Нещодавно зроблено чергову спробу. Фахівці Державної служби з регуляторної політики та розвитку підприємництва, Укравтодору, ДАІ, Київської облдержадміністрації, а також експерти з Асоціації зовнішньої реклами та представники рекламного бізнесу взяли участь у розробці та погодженні «Типових правил розміщення зовнішньої реклами поза межами населених пунктів».
— Рекламні щити вздовж дороги не повинні відволікати водіїв, як це зазвичай буває, — вважає голова Держпідприємництва Михайло Бродський. — Якщо щити розташовані у «зоні небезпеки», нехай пересувають. Нові правила потрібно було розробити вже давно, щоб і бізнес був чесним, і дороги безпечними.
У Державному агентстві автомобільних доріг України до розробки проекту підійшли у всеозброєнні, замовивши в Харківському науково-дослідному інституті судових експертиз розрахунки щодо рекомендованих відстаней, на яких можна розміщувати рекламні носії. Науковці ретельно проаналізували всі можливі ситуації й дали, як сказано в документі, «рекомендовану відстань для гарантування безпеки дорожнього руху між об’єктами засобів зовнішньої реклами, розташованими на одному боці автомобільної дороги поза населеними пунктами, яка не повинна бути меншою, ніж 150 метрів».
Головний спеціаліст управління експлуатаційного утримання доріг та безпеки руху Укравтодору Ігор Шелестов, який є членом робочої групи з напрацювання проекту типових правил, вважає це нововведення найважливішим. Особливо з огляду на те, що зміни внесуть і в закони про рекламу та про автомобільний транспорт.
— Визначення відстані від рекламного щита до дороги 150 м дуже важливе, — зазначив фахівець Укравтодору. — Якщо її дотримуватися, то рекламні носії не відволікатимуть уваги водіїв від дорожніх знаків. Вони стоятимуть далеко від перехресть і не заступатимуть собою бокову видимість, що нині часто трапляється. За таких умов водій, який рухається основною трасою, просто не може побачити того, хто виїздить з бокової дороги.
Те, що вперше чітко прописано й відстань між самими рекламними конструкціями, також принципово. Оскільки щити можна розташовувати не ближче нормативно встановленої віддалі один від одного, у Держкомпідприємництві переконані, що такі зміни дадуть можливість працювати за правилами. Приміром, якщо власник їх порушить, розмістивши свій білборд ближче встановленої відстані, він має його перенести (як того вимагає законодавство) або ж демонтувати. Якщо ж цього не робить, демонтажем займеться обласна адміністрація.
Працюючи над новим проектом, розробники враховували плюси та мінуси Типових правил для розміщення зовнішньої реклами у межах населених пунктів. Скажімо, у них не передбачається отримання орендарями попереднього дозволу для закріплення за собою місця на час оформлення документів, як це практикувалося під час розміщення реклами у межах населених пунктів.
Ще одна відмінність між рекламою в місті й поза його межами та, що у першому випадку дозволи на розміщення рекламної конструкції видає колегіальний орган. А це, за словами фахівців, уможливлює корумпований підхід. Тож у новому проекті робоча група визначила, що дозволи видають за підписом голови облдержадміністрації за погодженням з Укравтодором та ДАІ.